مطالب بهمنی

ساخت وبلاگ

تاریخ انتشار ۱۳۹۵/۰۲/۳۱

بابک غفوری آذر، خبرنگار اعزامی رادیو فردا به جشنواره فیلم کن، در دومین گزارش خود از حال و هوای کن در آستانه اکران فیلم فروشنده، تازه‌ترین ساخته اصغر فرهادی می‌گوید:

مطالب بهمنی...
ما را در سایت مطالب بهمنی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار bahmani بازدید : 130 تاريخ : جمعه 31 ارديبهشت 1395 ساعت: 23:49

مديرعامل شركت كنترل كيفيت هوا می‌گوید، ۱۶۰ هزار خودروی فرسوده در تهران در حال تردد هستند و ورود روزانه یک‌هزار و ۸۰۰ دستگاه خودروی جديد به چرخه حمل ونقل کشور، هیچ خودروی فرسوده‌ای را خارج نمی‌کند.

به گزارش خبرگزاری مهر، وحید حسینی، مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوا گفته است، براساس قانون تردد این تعداد خودروی فرسوده در شهر غیرقانونی است.

شركت كنترل كيفيت هوای تهران چندی پیش اعلام کرد، بخش قابل‌توجهی از آلودگی هوای تهران مربوط به خودروهای كاربراتوری و قدیمی است.

به گفته این مقام مسئول، دولت هزینه اسقاط خودروهای فرسوده و تعویض را با خودروهای جدید نمی‌‌پردازد و رانندگان خودروهای قدیمی و فرسوده باید هزینه تعویض خودروی خود را بپردازند.

مطالب بهمنی...
ما را در سایت مطالب بهمنی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار bahmani بازدید : 130 تاريخ : جمعه 31 ارديبهشت 1395 ساعت: 23:49

تلویزیون دولتی عراق می‌گوید هواداران مقتدی صدر، روحانی شیعه در عراق و گروه‌های معترض دیگر، به زور وارد منطقه امنیتی سبز وارد شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، معترضین به فساد اقتصادی در عراق که خواستار ایجاد اصلاحات در دولت هستند، با وجود تدابیر امنیتی، به سمت دفتر نخست‌وزیر رفته‌اند.

تلویزیون بغداد می‌گوید، ارتش عراق تا اطلاع ثانوی در بغداد مقررات منع عبور و مرور اعلام کرده است. براساس این خبر، ورودی‌های بغداد بسته شده تا تظاهرکنندگان جدید وارد شهر نشوند.

گزارش‌ها حاکی از تیراندازی نیروهای امنیتی و پرتاب گاز اشک‌‌آور در این منطقه برای متفرق‌کردن معترضان است. برخی شاهدان عینی به خبرگزاری رویترز گفته‌اند، تعداد زیادی از مردم در این یورش زخمی شده‌اند.

حدود سه هفته پیش، هواداران مقتدی صدر در اعتراض به سیاست‌های دولت و فساد اقتصادی به منطقه سبز بغداد حمله کردند و برای ساعاتی در این منطقه تجمع کردند.

مطالب بهمنی...
ما را در سایت مطالب بهمنی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار bahmani بازدید : 133 تاريخ : جمعه 31 ارديبهشت 1395 ساعت: 23:49

مسأله بهائیت

داستان جنجال آفرین دیدار فائزه هاشمی با فریبا کمال آبادی- زندانی عقیدتی- موید این  مدعا بود که بهائیت در ایران یک "مسأله" است. معنای مسأله بهائیت در جنجال‌های پس از این دیدار آشکارتر شد.

فقیهان مسأله بهائیان را ساخته‌اند

مسأله بهائیت چیست؟ این مسأله را فقیهان ساخته‌اند: مسأله بهائیت این است که دین نیست، فرقه ضاله است. مسأله بهائیت این است که ساخته دست اجانب و استعمارگران است. مسأله بهائیت این است که کالتی صهیونیستی است. مسأله بهائیت این است که بیت العدل یا مقر فرماندهی‌شان در اسرائیل است. مسأله بهائیت این است که بهائیان جاسوسان رژیم صهیونیستی هستند. بهائیان دشمن اسلام‌اند. مسأله بهائیت آن است که آنها عوامل آمریکا و اسرائیل هستند.

برای تأیید این مدعا کافی است به سخنان دو تن از فقیهان دربار سلطان علی خامنه‌ای بنگریم:

آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی- از مراجع تقلید- در ۹۵/۰۲/۲۷ با اشاره به دیدار فائزه هاشمی با زندانی بهایی و خانواده‌اش گفته است: "منتظر بودم که ببینم آیا در این خصوص اعتراضی می‌شود یا خیر که دیدم خبری نیست تا این که شنیدیم پدر او اعتراض ملایمی داشته است و جای شکرش باقی است ولی باید پرسید چرا دیگران سکوت کردند. به سهم خودم چنین اقدامی را محکوم می‌کنم. این اقدام از نظر قانونی جرم بوده و قابل تعقیب است و باید پیگیری شود. تقویت دشمنان اسلام از نظر شرعی جرم محسوب می‌شود و می‌توان مجرم را تعقیب کرد. با این فرقه ضاله نه فقط به دلیل دشمنی با اسلام بلکه به این دلیل که آنها عوامل آمریکا و اسرائیل هستند، مخالف هستیم. مهم‌ترین مراکز فرقه بهائیت در آمریکا و انگلیس است. در تاریخ حیات منفور این فرقه، دشمنان اسلام از آنها به عنوان یکی از ابزارها استفاده کرده‌اند. ممکن است چنین اقداماتی با این هدف باشد که آنها به رسمیت شناخته شوند".

صادق لاریجانی- رئیس قوه قضائیه و یکی از نامزدهای خامنه‌ای برای جانشینی- در ۹۵/۰۲/۲۷ گفته است: "در کشوری که منتسب به امام زمان است دفاع از بهائیت هیچ معنایی ندارد؛ بهائیت مجعول و ساخته شده دست اجانب و استعمارگران است. در جمهوری اسلامی ایران هیچ کس به دلیل عقیده به زندان نمی‌رود و این موضوع دروغ رسانه‌های غربی است. متاسفانه برخی‌ها با ادعای دین مداری اقداماتی برخلاف امنیت کشور انجام می‌دهند. قوه قضاییه با همه کسانی که بر ضد امنیت کشور اقدام کنند و برای کشورهای بیگانه جاسوسی کنند و از جمله با رژیم صهیونیستی همکاری کنند قاطعانه برخورد خواهد کرد. باید پرسید که بیت العدل یا مقر فرماندهی بهائیت در اسرائیل چه می‌کند و آیا همکاری با چنین شبکه‌ای خلاف امنیت کشور ما نیست. کسانی که منتسب به روحانیت و مسئولان نظام هستند باید بیش از دیگران از هنجارشکنی پرهیز و از چنین کارهایی شرم کنند و بدانند که اگر این هنجارشکنی‌ها منجر به عناوین مجرمانه شود به شدت و بدون ملاحظه نسبت‌ها با آنان برخورد می‌کنیم".

مسأله اصلی بهائیان چیست؟

مسأله اصلی بهائیان چیست؟ مسأله اصلی بهائیان این است که تحت ستم سیستماتیک نظام فقیه سالار جمهوری اسلامی قرار داشته و دارند. سرکوب یکی از ویژگی‌های جمهوری اسلامی است. اما می‌توان خطر کرد و ادعا نمود که هیچ گروه و آئینی به اندازه بهائیان در جمهوری اسلامی تحت ستم نبوده است. آنان در همه قلمروها تحت ستم بوده و هستند.

مسأله اصلی بهائیان چیست؟ مسأله اصلی بهائیان این است که تحت ستم سیستماتیک نظام فقیه سالار جمهوری اسلامی قرار داشته و دارند. سرکوب یکی از ویژگی‌های جمهوری اسلامی است

دیدار فائزه هاشمی با فریبا کمال آبادی یک بار دیگر "مسأله" بودن بهائیان را آشکار کرد. به تعبیر دیگر، واکنش‌های گسترده به این دیدار نشان داد که در جمهوری اسلامی بهایی بودن "مسأله" بزرگی است. به تعبیر دوم، پارادوکس فقیهان و زمامداران جمهوری اسلامی از پارادوکسی در آمد. آن پارادوکس به شرح زیر  است:

بهایی بودن جرم نیست/ بهائی بودن جرم است

فقیهان و مقلدانشان برای توجیه "زیست جهان افسون زدایی شده حقوق بشرزده" ادعا می‌کردند و می‌کنند که در جمهوری اسلامی بهایی بودن جرم نبوده و نیست و هیچ کس را به جرم بهایی بودن زندانی و محروم از حقوق نکرده‌اند. بلکه فقط و فقط جاسوسان رژیم صهیونیستی را زندانی کرده و می‌کنند. اما در عین حال وقتی از بهائیت، هویتی صهیونی/اسرائیلی و ضالت محض می‌سازند، این آئین را به جرم تبدیل می‌کنند.

مکارم شیرازی با جرم خواندن دیدار با بهائیان و ضرورت پیگرد قانونی، و صادق لاریجانی، نامزد رهبری، با تهدید شدید برخورد قضایی با این گونه اقدامات شرم آور، هر دو آشکار کردند که در جمهوری اسلامی "بهابی بودن" مسأله و جرم است.

بهائیت دین نیست

فقیهان و پیروانشان همیشه ادعا کرده و می‌کنند که بهائیت دین نیست. در این روش مقلد یهودیان هستند. وقتی عیسی آمد و خود را مسیح وعده داده شده معرفی کرد، یهودیان منکر او شده و آئینش را دین به شمار نیاوردند. اما مسیحیت خود را بر یهودیان - درست مانند یک میهمان ناخوانده و ناخواسته- تحمیل کرد. وقتی اسلام آمد، یهودیان و مسیحیان منکر این دین شده و آن را کپی برداری عربی از آئین خود به شمار آوردند، اما اسلام در طول تاریخ خود را به عنوان یک دین  بر آنان  تحمیل کرد. گفت و گوی همدلانه و مداراجویانه و مستدل پیروان ادیان مختلف با یکدیگر امری تازه و متعلق به دوران مدرن است. پذیریش ادیان توسط مومنان امری تابع استدلال نبوده است، چه رسد به پذیرش امری تازه به عنوان یک دین توسط پیروان ادیان سابق. آنان چون میهمانان فربه‌ای از راه می‌رسیدند و میزبان مجبور می‌شد برای آنان جای باز کند.

فقیهان و مقلدانشان برای توجیه "زیست جهان افسون زدایی شده حقوق بشرزده" ادعا می‌کردند و می‌کنند که در جمهوری اسلامی بهایی بودن جرم نبوده و نیست و هیچ کس را به جرم بهایی بودن زندانی و محروم از حقوق نکرده‌اند. بلکه فقط و فقط جاسوسان رژیم صهیونیستی را زندانی کرده و می‌کنند. اما در عین حال وقتی از بهائیت، هویتی صهیونی/اسرائیلی و ضالت محض می‌سازند، این آئین را به جرم تبدیل می‌کنند.

وقتی بهائیت آمد، مسلمانان منکر آن به عنوان یک دین شدند. چرا؟ چون با مدعای بلادلیل "ختم نبوت" تعارض داشت. با آمدن محمدبن عبدالله و آوردن اسلام، گویی عصر برساختن ادیان جدید پایان می‌یابد. اما آنان به این نکته توجه نداشتند که درست به همان اندازه‌ای که یهودیان، مسیحیان و مسلمانان حق داشتند دینی جدید برای خود بسازند، بهائیان هم حق داشتند و دارند که دین جدیدی به نام بهائیت برای خود بسازند.

همه ادیان برساخته‌های تاریخی و اجتماعی‌اند. همان گونه که هر دین تازه‌ای خود را به عنوان دین در ظرف تاریخ بر ادیان پیشین تحمیل کرد، بهائیان هم خود را بر مسلمانان تحمیل خواهند کرد. ​

«بهائیت ساخته اسرائیل است»

فقیهان ادعا کرده و می‌کنند که اسرائیل بهائیت را ساخته است. این مدعای تاریخی کاذب است. بهائیت را ایرانیان، حداقل ۱۵۳ سال پیش به وجود آوردند ( بهاءالله در سال ۱۸۶۳ این دین جدید را اظهار کرد)، در صورتی که اسرائیل در سال ۱۹۴۸ به وجود آمد. بهائیت آئینی ایرانی است، درست به همان معنایی که اعراب اسلام را ساخته‌اند و اسلام دینی عربی است. مدعای ساخته اسرائیل بودن بهائیت کاملاً باطل است. حداکثر می‌توان ادعا کرد که بهائیت را ایرانیان ساخته‌اند.

مدعای دیگر فقیهان وجود مقبره بهاء الله در حیفا است. اما دلیل این امر چه بود؟ آیا این امر دلیلی جز سرکوب بهائیان در ایران داشت که آنان را به عثمانی و از آنجا هم به حیفا راند؟ همان گونه که محمد نمی‌دانست قرن‌ها بعد آل سعود بر مکه و مدینه سیطره خواهند یافت، بهاء الله هم نمی‌دانست که 56 سال بعد از درگذشت او دولتی به نام دولت اسرائیل تشکیل خواهد شد.

فرض کنیم مدعای ساخته اسرائیل بودن بهائیت صادق باشد. آیا محل تولد یک آئین دلیل صدق و کذب آن آئین است؟ فقیهان و زمامداران جمهوری اسلامی در برخورد با آئین‌ها و ایدئولوژی‌های مغرب زمین نشان داده‌اند که جغرافیای زاده شدن آئین را ملاکی برای ارزیابی حقانیت و عدم حقانیت آن آئین به شمار می‌آورند. آنان مکاتب فکری و ایدئولوژی‌های مغرب زمینیان را به دلیل "بیگانه" و "غربی" بودن باطل و رد می‌کنند.

مدعای پنهان و آشکار آنان این است: آن چه غربی است، بیگانه و باطل است. باید به اندیشه‌های خودی چسبید.

فرض کنیم این ملاک را بپذیریم. کدام آئین از این ملاک و میزان زیان خواهد دید؟ اسلام هم ساخته دست "بیگانگان" بوده و دینی "عربی" است. اگر "غربی" بودن ملاک باطل بودن است، "عربی" بودن هم باید ملاک باطل بودن به شمار رود. چون ما ایرانی هستیم، نه عرب. اما بهائیت به عنوان برساخته ایرانیان، آئینی ایرانی و خودی به شمار می‌رود.

سخن حق این است که جغرافیای یک آئین به هیچ وجه معیاری برای داوری صدق و کذب آن آئین به شمار نمی‌رود و نباید برود. آیا چون سرزمین‌هایی که اینک عربستان سعودی نامیده می‌شود محل بر ساخته شدن اسلام بوده، و امروز عربستان سعودی در دشمنی با ایران از اسرائیل نتانیاهو هم پیشی گرفته است، می‌توان اسلام را رد و انکار کرد؟ از این بدتر، ادعا کنیم که اسلام ساخته رژیم آل سعود است وماهیتی سعودی دارد؟

اسلام و تشیع هم که وارد ایران شدند، کاملاً رنگ و لعاب ایرانی به خود گرفتند و اسلام و تشیع ایرانی ساخته شد. غربیان هم که یهودیت و مسیحیت را پذیرفتند و یهودی و مسیحی شدند، هرگز یهودیت و مسیحیت را به دلیل محل تولد خاورمیانه‌ای شان رد نکردند.

------------------------------------------------------------------------------

نظر نویسنده بازتاب دیدگاه رادیو فردا نیست.
 

مطالب بهمنی...
ما را در سایت مطالب بهمنی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار bahmani بازدید : 119 تاريخ : جمعه 31 ارديبهشت 1395 ساعت: 20:33

روز جمعه پارلمان ترکیه لایحهٔ سلب مصونیت پارلمانی نمایندگان پارلمان را تصویب کرد. از آنجا که این لایحه با اکثریت بیش از دوسوم آرا تصویب شد مستقیما و بدون نیاز به همه‌پرسی،  قانون اساسی ترکیه را تغییر می دهد.

احزاب اپوزیسیون ترکیه می گویند هدف دولت رجب طیب اردوغان از ارائه این لایحه به مجلس، به دادگاه کشاندن نمایندگان مخالف و اخراج آنان از پارلمان است.  

۱۳۸ تن از نمایندگان پارلمان ترکیه از احزاب اپوزیسیون هستند.

رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه این تصمیم پارلمان را تاریخی خواند.

درهمین باره سخنگوی صدراعظم آلمان گفت آنگلا مرکل که قرار است هفته آینده با رییس جمهوری ترکیه دیدار کند درباره نگرانی از وضعیت دمکراسی در ترکیه با رجب طیب اردوغان صحبت خواهد کرد.

مطالب بهمنی...
ما را در سایت مطالب بهمنی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار bahmani بازدید : 139 تاريخ : جمعه 31 ارديبهشت 1395 ساعت: 20:33

روز جمعه پارلمان جمهوری آذربایجان به طرح عفو هزاران زندانی در «روز جمهوری» ( که یک هفته دیگر است) رای داد.

پیشنهاد عفو زندانیان را مهربان علی‌اف همسر رییس جمهوری این کشور ارائه داده بود.

بنا بر این پیشنهاد حدود ده هزار زندانی شامل عفو میشوند که سه هزار و پانصد تن از آنها قرار است آزاد شوند وبقیه مجازاتشان کاهش می یابد.

بنا بر اعلام قانونگذاران بیشتر این افراد مرتکب جرم‌هایی شده اند که خطری جدی برای جامعه ندارد یا افراد زیر هجده سال یا بالای شصت سال هستند، یا فرزند معلول دارند و یا در ارتش خدمت کرده‌اند.

هنوز مشخص نیست که این عفو شامل افرادی که به دلایل عقیدتی یا سیاسی در زندان هستند می شود یا خیر. از جمله این افراد خدیجه اسماعیلوا روزنامه‌نگار و همکار رادیواروپای آزاد/رادیو آزادی است که به تحمل هفت سال و نیم حبس محکوم شده است.

مطالب بهمنی...
ما را در سایت مطالب بهمنی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار bahmani بازدید : 137 تاريخ : جمعه 31 ارديبهشت 1395 ساعت: 20:33

حسین نوش‌آبادی، سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، با اشاره به فشارهای اخیر بر هنرمندان موسیقی ایران هشدار داد که «جریانی هماهنگ‌شده» تلاش می‌کند تا همه کنسرت‌های موسیقی در کشور را تعطیل کند.

او همچنین «افراد خاص» و «خرابکارها» را به تحریک مردم و به‌ویژه جوانان متهم کرد.

در آخرین روزهای اردیبهشت کنسرت‌های کیوان کلهر و شهرام ناظری در شهر نیشابور با دستور مقامات قضایی این شهر تعطیل شد، امری که اعتراض خانه موسیقی ایران و دولت حسن روحانی را به دنبال داشت.

در همین راستا سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی روز جمعه، ۳۱ اردیبهشت، در گفت‌وگو با خبرگزاری خانه ملت تاکید کرد که تعطیلی کنسرت‌های موسیقی بر اثر تحرکات «گروه‌های افراطی» و اقدامی «خودسرانه» بوده است.

حسین نوش‌آبادی اظهار داشت: «کنسرت‌های هنرمندانی مانند شهرام ناظری، کیوان کلهر و علیرضا قربانی جزء سالم‌ترین و اصیل‌ترین نوع موسیقی این سرزمین هستند و از آنجا که موسیقی این هنرمندان هیچ نوع مشکل شرعی و قانونی ندارد، توانسته‌اند چندین دهه در جمهوری اسلامی ایران فعالیت کنند به‌ همین دلیل جای تعجب است که برخی از گروه‌های افراطی به هنر آنها می‌تازند و کنسرت‌های‌شان را لغو می‌کنند.»

به گفته وی، «سرودها و تصنیف‌های هنرمندانی مانند شهرام ناظری همواره از تلویزیون جمهوری اسلامی ایران پخش می‌شود، اما افراطی‌ها همین افراد را هم از هجمه‌های خود در امان نمی‌گذارند».

به گفته این مقام وزارت ارشاد، برخی‌ در کشور «با اصل موسیقی یا اجرای آن در دولت مخالف هستند، چرا که هیچ دلیل عقلی و شرعی برای لغو خودسرانه این کنسرت‌ها وجود ندارد».

آقای نوش‌آبادی در ادامه گفت: «نیروی انتظامی شهرها با ادارات فرهنگ و ارشاد جهت برگزاری مناسب کنسرت‌های همکاری لازم را دارند اما گویی جریانی هماهنگ شده‌ تعطیلی همه کنسرت‌ها در سراسر کشور را نشانه رفته‌اند.»

پیش از این علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با ابراز ناتوانی در برابر دستورات قضایی برای تعطیلی کنسرت‌ها گفته بود که قوه قضاییه این گونه اقدامات را جزء حقوق خود می‌داند.

سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز عنوان کرده که این وزارتخانه «از قوه قهریه برای مقابله با گروه‌های فشار برخوردار نیست» و تنها می‌تواند آثار هنری را از نظر محتوایی تایید کند که مشکلی از نظر قانونی و شرعی نداشته باشد.

با این حال آقای نوش‌آبادی تاکید کرده که ادامه این قانون‌شکنی‌ها تبعات خوبی به همراه ندارد و باعث بدبینی نسبت به دولت و نظام می‌شود.

دولت حسن روحانی هم قبل از این هشدار داده بود که تعطیلی کنسرت‌های موسیقی و اقدامات مانند آن آثار منفی اجتماعی و فرهنگی دارد.

مطالب بهمنی...
ما را در سایت مطالب بهمنی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار bahmani بازدید : 142 تاريخ : جمعه 31 ارديبهشت 1395 ساعت: 19:32

تاریخ انتشار ۱۳۹۵/۰۲/۳۱

اقلیت پاگان کالاش که از آن‌ها با عنوان اقوامی باریشه هندو ایرانی نام‌برده می‌شود. اردیبهشت‌ماه هرسال بنا بر رسمی قدیمی در جشنی با عنوان «جوشی» به استقبال بهار می‌روند. آنها قرن‌هاست که در ارتفاعات عبور ناپذیر هندوکش هم‌مرز با منطقه تحت کنترل طالبان افغانستان ساکن هستند. بیشتر آن‌ها برخلاف مسلمانان پاکستانی مو و پوست روشن با چشمان آبی دارند و خود را از نوادگان اسکندر مقدونی پادشاه یونان باستان می‌دانند. اگرچه پاکستانی‌ها در طول قرن‌ها رفته‌رفته به اسلام گرویدند، اما اقلیت پاگان کالاش با دوری جستن از آن‌ها و چشم‌پوشی از بسیاری حقوقی که اکثریت در پاکستان از آن برخوردارند، همچنان خدایان خود را در معابدشان پرستش می‌کنند. در جشن «جوشی» همگان لباس نو بر تن می‌کنند. زنان لباس‌های زینتی و وزین می‌پوشند. دختران آوازخوانان با حرکات موزون به تپه‌ها فرستاده می‌شوند. خانه‌ها در این زمان آراسته می‌شوند. زنان از گاوها شیر می‌دوشند و مادران و نوزادهایشان هم در این رسم تطهیر می‌شوند. دراینباره گزارش از رادیو مشعل ببینید.

مطالب بهمنی...
ما را در سایت مطالب بهمنی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار bahmani بازدید : 135 تاريخ : جمعه 31 ارديبهشت 1395 ساعت: 19:32

علی بیت‌اللهی٬ مدیر دفتر زلزله‌شناسی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی ایران، هشدار داد که یک زلزله شش ریشتری می‌تواند «بیشتر» ساختمان‌های مسکونی بافت فرسوده تهران را ویران کند، اتفاقی که زندگی «یک و نیم میلیون نفر» از ساکنان این مناطق را به خطر می‌اندازد.

به گزارش روز جمعه، ۳۱ اردیبهشت، خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ایرنا، آقای بیت‌اللهی بافت فرسوده تهران را در مقابل زلزله «بسیار آسیب‌پذیر» دانسته و گفت که در صورت وقوع زلزله در این مناطق «فاجعه انسانی» رخ خواهد داد.

وی جمعیت ساکن در بافت فرسوده تهران را بر اساس آمارهای رسمی یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر و بر اساس آمارهای غیررسمی یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر اعلام کرد.

بیت‌اللهی این افراد را «جمعیت شب» بافت فرسوده تهران معرفی کرده و گفته است که «جمعیت روز و شناور این بافت‌ها بسیار بیشتر است».

این مقام مسئول مناطق آسیب‌پذیر تهران در مقابل زلزله را «بیش از ۵۰ درصد منطقه ۱۰ بین نواب تا جنوب میدان آزادی و جنوب غرب تهران و مناطق ۱۱ ،‌ ۱۲، ۱۳ و ۱۴» معرفی کرد.

به گفته وی٬ این مناطق به علت «ریزدانگی، جمعیت بالا و خانه‌هایی با عدم رعایت مقررات ملی ساختمان» خطرناک هستند و «با یک زلزله شش ریشتری هم تخریب می‌شوند و فرو می‌ریزند».

آن‌ طور که مدیر دفتر زلزله‌شناسی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی گفته، علاوه بر این، بیش از «۵۰ گسل کوچک و فرعی در سراسر تهران و پراکنده در اقصی نقاط شهر» واقع شده‌اند که «اینها نیز کم‌خطر نیستند».

گسل شمال تهران در منطقه تجریش، گسل‌های شمال و جنوب شهر ری و همچنین گسل کهریزک در جنوب تهران، مهم‌ترین و اصلی‌ترین گسل‌های پایتخت محسوب می‌شوند.

بیت‌اللهی همچنین از احتمال وجود گسل‌های دیگری در تهران سخن به میان آورده که مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی هنوز آنها را «شناسایی نکرده و زیر خاک پنهان هستند».

پیش از این نیز چند مقام دیگر در مورد قابليت مقاومت بافت فرسوده تهران در مقابل زمين‌لرزه‌های احتمالی ابراز نگرانی کرده‌اند.

از جمله حسين هاشمی٬ استاندار تهران، در سال ۹۲ گفته بود که «اگر در تهران به جای پرداختن به برخی حوزه‌ها مانند مسکن مهر، اصلاح بافت فرسوده در دستور کار قرار می‌گرفت و ساختمان‌های مقاوم در برابر زلزله ساخته می‌شد، خيلی بيشتر به نفع تهران و حتی کشور بود».

در حالی که متوسط تراکم جمعیت در سایر بافت‌های تهران ۱۳۱ نفر در هکتار است، در بافت‌های فرسوده این رقم به ۳۷۰ نفر در هکتار افزایش می‌یابد.

این آمارها نشان می‌دهد تقریبا سه‌ برابر جمعیت در سایر بافت‌های شهری، در بافت‌های فرسوده تهران زندگی می‌کنند.

در همین حال، آن‌ طور که خبرگزاری تسنیم نوشته، در طول سال‌های ۸۷ تا ۸۹ در محدوده بافت‌های فرسوده ۵۸ هزار و ۶۵۳ فقره پروانه ساختمان صادر شده که به ترتیب مناطق ۱۰، ۱۱ و ۱۲ بیشترین آمار را به خود اختصاص داده‌اند.

خبرگزاری ایرنا هم گزارش کرده که تهران در ‌سال ٢٠١٤ در میان پنج بلای طبیعی چون سیل، زلزله و طوفان به‌ عنوان دهمین شهر پرمخاطره دنیا شناخته شده است.

بر اساس این گزارش٬ اگر تنها آسیب‌پذیری تهران را از نظر زلزله مدنظر قرار دهیم، این شهر با ۱۵.۶ ‌میلیون نفر «جمعیت تاثیرپذیر»٬ ششمین شهر پرمخاطره دنیا است.

مطالب بهمنی...
ما را در سایت مطالب بهمنی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار bahmani بازدید : 125 تاريخ : جمعه 31 ارديبهشت 1395 ساعت: 19:32

مقام‌های پاکستانی می‌گویند شش ستیزه‌جوی اسلام‌گرا که در صدد انجام حمله‌ای در یک دانشگاه در استان پنجاب بودند، کشته شده‌اند.

پلیس ضد تروریسم پاکستان می‌گوید این گروه از ستیزه‌جویان در پی درگیری و تیراندازی با پلیس کشته شده‌اند.

دو روز پبش از آن، در همین منطقه،۸ نفر مظنون به اقدامات ستیزه جویانه، در درگیری با مأموران امنیتی پاکستان کشته شدند. مقام‌های ضد تروریسم اعلام کردند برخی از این افراد از اعضای گروه القاعده در پاکستان بودند.

در همین حال درپیشاور سه تن که مظنون به برنامه‌ریزی برای انجام بمب‌گذاریِ انتحاری بودند، در حال حرکت بر روی یک موتورسیکلت دراثر انفجار بمبِ همراهمشان کشته شدند.

مطالب بهمنی...
ما را در سایت مطالب بهمنی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار bahmani بازدید : 133 تاريخ : جمعه 31 ارديبهشت 1395 ساعت: 18:31

وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی می‌گوید در یک‌سال گذشته اعضای بیش از بیست تیم تروریستی که به گفته او برنامه انفجار و اقدامات ضدامنیتی داشتند، دستگیر و یا کشته شده‌اند.

محمود علوی در خطبه‌های پیش از نماز جمعه دراین‌باره افزود که مقادیر زیادی سلاح، مهمات و مواد منفجره هم از این افراد به دست آمده اما توضیح بیشتری در این زمینه نداد.

پیشتر در فروردین ماه، فرمانده مرزبانی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران گفته بود در سال گذشته «سه گروه تروریستی» در مرزهای غربی و شرقی کشور «منهدم» و «اعضای» آنها از جمله «دو تبعه ایرانی و یک تبعه پاکستانی که حامل تجهیزات پیشرفته‌ای بودند» دستگیر شده‌اند.

از زمان پیشروی‌های «حکومت اسلامی» در عراق و سوریه در سال ۹۳ و ماه‌های پس از آن، خبرهایی از بازداشت‌ها یا درگیری با گروه‌های و افرادی که «تکفیری» خوانده شدند و قصد «انجام عملیات» در ایران را داشته‌اند منتشر شده است

مطالب بهمنی...
ما را در سایت مطالب بهمنی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار bahmani بازدید : 177 تاريخ : جمعه 31 ارديبهشت 1395 ساعت: 18:31

ارتش مصر روز جمعه اعلام کرد که تکه‌هایی از لاشه هواپیمای پرواز ۸۰۴ خط هوایی مصر و بخشی از وسایل مسافران این پرواز را در نزدیکی شهر اسکندریه در ساحل دریای مدیترانه یافته است.

این هواپیما بامداد روز پنج‌شنبه در حالی که پاریس را به مقصد قاهره ترک کرده بود، در حریم هوایی مصر از رادارهای هوایی ناپدید شد و بعدتر اعلام شد که در دریای مدیترانه سقوط کرده است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، سخنگوی ارتش مصر در بیانیه‌ای که روز جمعه، ۳۱ اردیبهشت، در فیس‌بوک منتشر کرد اعلام کرد که نیروهای دریایی و هوایی مصر توانسته‌اند مقداری از «مایملک مسافران و بخش‌هایی از لاشه هوایپما» را در دریای مدیترانه، در ۲۹۰ کیلومتری شهر اسکندریه مصر پیدا کنند.

اسکندریه تنها حدود دویست کیلومتر با شهر قاهره، مقصد نهایی این پرواز، فاصله دارد.

صبح روز گذشته و پس از انتشار خبر ناپدید شدن این هواپیما، ارتش مصر و یونان عملیات تجسس در دریای مدیترانه را آغاز کردند و بامداد روز جمعه اعلام شد که قطعاتی در مدیترانه پیدا شده که ممکن است مربوط به لاشه این هواپیما باشد.

با این حال ساعاتی بعد معاون شرکت ملی هواپیمایی مصر اعلام کرد که این قطعات به هوایپمای این شرکت تعلق ندارد.

هواپیمای ایرباس ای ۳۲۰ با ۶۶ مسافر و خدمه از فرودگاه شارل‌دوگل در پاریس عازم قاهره، پایتخت مصر بود که بر اساس گزارش‌ها بدون ارسال پیام اضطراری از سوی خلبان، از رادارهای هوایی محو و بعدتر اعلام شد که در جنوب یونان در دریای مدیترانه سقوط کرده است. 

پیشتر در مهرماه سال گذشته یک هواپیمای روسی پس از انفجار در صحرای سینا در مصر سقوط کرده بود، انفجاری که گروه حکومت اسلامی مسئولیت آن را برعهده گرفت.

مصر و فرانسه دو کشوری هستند که در ماه‌های گذشته از اهداف اصلی گروه حکومت اسلامی بوده‌اند. با این حال هنوز روشن نیست که آیا سقوط هواپیمای مصری نیز به این گروه یا دیگر گروه‌های تروریستی مرتبط بوده یا در نتیجه اشکال فنی بوده است.

با این حال مقامات مربوطه احتمال تروریستی بودن سقوط هواپیمای مصری را رد نکرده‌اند. 

۱۵ فرانسوی، یک بریتانیایی، یک کانادایی، دو عراقی، یک الجزایری، یک بلژیکی، یک پرتغالی، یک تبعه عربستان، یک سودانی، یک شهروند چاد از جمله سرنشینان غیرمصری این پرواز بوده‌اند.

مطالب بهمنی...
ما را در سایت مطالب بهمنی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار bahmani بازدید : 141 تاريخ : جمعه 31 ارديبهشت 1395 ساعت: 17:25

در پی اقدام نخست وزیر اسرائیل برای واگذاری وزارت دفاع به آویگدور لیبرمن، یکی از افراطی‌ترین سیاستمداران این کشور، فلسطینی‌ها با ابراز نگرانی از عواقب این انتصاب، آن را نشانه دیگری از نبود امید به صلح با اسرائیل توصیف کردند.

وزارت امور خارجه تشکیلات خودگردان فلسطینی روز پنج‌شنبه، ۳۰ اردیبهشت، در بیانیه‌ای نوشت: «اسرائیل افراط گرایی و یهودی‌نشین‌ها را به صلح ترجیح می‌دهد... نشانه آن هم این که یهودی‌نشین‌ها و افراطی‌ترین عوامل در اسرائیل برای این پیشنهاد جشن گرفته‌اند... این دولت هرگز شریک صلح نبوده است.»

وزارت خارجه فلسطینی تاکید دارد که این «تحولات دراماتیک برای کسانی که هر روزه عملکرد افراطی دولت نتانیاهو و تصمیمات مختلف آن علیه فلسطینی ها را دنبال می کنند، غیرمنتظره نبود».

آویگدور لیبرمن، رهبر یک حزب راست افراطی در اسرائیل، روز پنج‌شنبه اعلام کرد که بنیامین نتانیاهو نخست وزیر پست وزارت دفاع در دولت را به او پیشنهاد کرده است. این انتخاب با انتقاد شدید رهبران اپوزیسیون مواجه شد.

بیانیه فلسطینی‌ها جامعه بین‌الملل را فرا خوانده که در قبال ملت فلسطین و احقاق حقوق آن «مسئولیت سیاسی، اخلاقی و حقوقی» نشان دهد.

همچنین در بیانیه وزارت امور خارجه فلسطین آمده است: «در حالی که فرانسه برای برگزاری همایش صلح تلاش می کند و جامعه بین‌الملل و رئیس جمهوری مصر نیز از آمادگی برای احیای روند صلح خبر داده اند، نتانیاهو این کوشش ها را با اقدام خطرناک واگذاری وزارت دفاع به لیبرمن پاسخ داده است.»

ژان‌ـ‌مارک ارو، وزیر خارجه فرانسه، روز پنج‌شنبه خبر داد که ابتکار سیاسی کشورش برای احیای روند صلح اسرائیلی- فلسطینی دو هفته دیگر با برگزاری یک همایش آغاز می شود.

فرانسه در حالی اجرای این طرح را کلید زده که بنیامین نتانیاهو یک‌شنبه گذشته در دیدار با وزیر خارجه فرانسه که به اسرائیل رفته بود، این طرح را رد و با آن مخالفت کرد.

در همین حال موشه یعلون، دومین مقام ارشد در حزب حاکم لیکود اسرائیل، روز جمعه، ۳۱ اردیبهشت، در توییتر و فیس‌بوک خود خبر داد که «اعتمادی به نتانیاهو باقی نمانده و از دولت و مجلس اسرائیل استعفا می‌کند».

رسانه های اسرائیل در این روز خبر دادند که یعلون بعد از آن از دولت و کنست کناره گیری کرد که نتانیاهو در گفت و گوی تلفنی یک روز قبل، حاضر نشد هیچ پست دیگری را به جای وزارت دفاع که از او گرفته، به وی پیشنهاد کند.

به گزارش رادیو اسرائیل، این مکالمه تلفنی «کمتر از یک دقیقه» طول کشیده بود.

سیاستمداران حزب لیکود پیشتر گفته بودند، اگر ائتلاف حزب حاکم لیکود به رهبری نتانیاهو با حزب «اسرائیل، خانه ما» به رهبری لیبرمن نهایی شود، نتانیاهو «حاضر بوده» برای ماندن یعلون در دولت، پست وزارت خارجه را که بدون وزیر است، به یعلون بدهد.

نتانیاهو یک‌شنبه گذشته یعلون را پس از آن توبیخ کرد که موشه یعلون به نظامیان گفته بود حرف خود را بیان کنید، حتی اگر با اکثریت همخوانی نداشته باشد.

مطالب بهمنی...
ما را در سایت مطالب بهمنی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار bahmani بازدید : 132 تاريخ : جمعه 31 ارديبهشت 1395 ساعت: 16:23

در پی واکنش‌ گسترده به حقوق‌های چند ده میلیونی مدیران بیمه مرکزی ایران، این بار قائم مقام سازمان نظام پرستاری از توزیع درآمدها در وزارت بهداشت انتقاد کرده و مدعی شد که عده‌ای در این وزارتخانه از حقوق ماهانه ۲۰۰ تا ۴۰۰ میلیون تومان برخوردارند.

محمد شریف مقدم، معاون این سازمان، روز جمعه، ۳۱ اردیبهشت، در گفت‌وگو با خبرگزاری کار ایران، ایلنا، اظهار داشت که اساسا در وزارت بهداشت فیش‌های حقوقی چند ده میلیون تومانی رخدادی «عادی» است و همین مسئله دلیل عمده کمبود منابع مالی این وزارتخانه است.

وی در ادامه گفت: «گروه‌های جراحی [در وزارت بهداشت] شامل همه تخصص‌ها نظیر ارتوپدی، مغز و اعصاب، قلب و اورولوژی اغلب فیش‌های حقوقی ۷۰ تا ۹۰ میلیون تومانی دارند و البته فیش‌های چند صد میلیون تومانی مانند ۲۰۰ تا ۴۰۰ میلیون تومانی هم هست که اگرچه تعدادشان زیاد نیست، اما به هر جهت وجود دارد.»

ماجرای فیش‌های حقوقی چند ده میلیونی در بیمه مرکزی ایران تاکنون به استعفای محمدابراهیم امین رئیس این سازمان انجامیده است.

این فیش‌ها که اول بار در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد نشان می‌دهد سه مدیر ارشد بیمه مرکزی ایران اسفندماه پارسال در مجموع ۱۸۰ میلیون تومان حقوق و مزایا دریافت کرده‌اند که در این میان سهم تنها یکی از آنها ۸۷ میلیون تومان بوده است.

در واکنش به این مسئله اما مدیریت بیمه مرکزی ایران اعلام کرد که بخش عمدهٔ این مبالغ، شامل معوقاتی است که از سال ۸۷ تاکنون پرداخت نشده بود و با رای دیوان عدالت اداری پرداخت شده است.

در این حال قائم مقام سازمان نظام پرستاری می‌گوید که دستگاه‌های نظارتی باید به نحوه پرداخت حقوق‌ها در وزارت بهداشت نیز توجه داشته باشند و آن را مورد بررسی قرار دهند.

وی در این باره اظهار داشت: «هم‌اکنون وزارت بهداشت با کمبود منابع روبه‌رو است و به همین جهت نیز به دنبال تجمیع بیمه‌ها است، چرا که در سال اول اجرایی کردن طرح تحول سلامت منابع هنگفتی را به گروه‌های خاص پزشکی تزریق کرد و در حال حاضر بخش عمده کمبود منابع وزارت بهداشت به دلیل پرداخت فیش‌های چند ده میلیونی است.»

محمد شریف مقدم در نهایت گفت: «پرداختی‌های میلیونی در وزارت بهداشت هیچ توجیهی ندارد، چرا که در برخی موارد پزشک حتی در بیمارستان حضور ندارد و دستیار و رزیدنت وظیفه او را انجام می‌دهد و تنها به دلیل استفاده از مهر پزشک پول آن به جیب پزشک می‌رود که این خلاف قانون است.»

مطالب بهمنی...
ما را در سایت مطالب بهمنی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار bahmani بازدید : 135 تاريخ : جمعه 31 ارديبهشت 1395 ساعت: 16:23

سخنگوی ارتش مصر می‌گوید تلاش برای یافتن جعبه سیاه هواپیمای  ناپدید شده در جریان است و تا کنون برخی بخش‌های هواپیما و لوازم سرنشینان را بر روی آب یافته اند. شب گذشته هم در این زمینه خبرهایی منتشر شد که بعد تکذیب شد.

این هواپیما در مسیر بین پاریس و قاهره در ساعات اولیه پنجشنبه با ۶۶ سرنشین ناپدید شد.

عملیات جستجو در محدوده بزرگی از شرق دریای مدیترانه که احتمال می‌رود هواپیما در آنجا سقوط کرده باشد ادامه دارد.

فرانسه، یونان، ایتالیا، قبرس و بریتانیا در این عملیات به وزارت دفاع مصر یاری می‌رسانند.

مقام‌های مصری و فرانسوی که بیشتر سرنشینان هواپیما از این دو کشور بوده‌اند، درباره دلایل احتمالی سقوط هواپیما اظهارات متناقضی کرده‌اند. وزیر ترابری مصر گفته است به احتمال بیشتر یک اقدام تروریستی موجب سقوط هواپیما شده است  در حالیکه وزیر خارجه فرانسه روز جمعه گفت «هیچ نشانه‌ای مبنی بر اینکه سقوط چه دلیلی داشته، وجود ندارد».

مطالب بهمنی...
ما را در سایت مطالب بهمنی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار bahmani بازدید : 135 تاريخ : جمعه 31 ارديبهشت 1395 ساعت: 16:23

چگونه بشنوید

رادیو اروپا آزاد/رادیو آزادی، به ۲۸ زبان مختلف، از جمله فارسی، برنامه پخش می‌کند. بیشتر این برنامه‌ها روی امواج FM و متوسط (MW) در کشورهای منطقه قابل شنیدن هستند و در ایران که امکان پخش برنامه‌ها بر امواج FM نیست، امواج کوتاه به یاری امواج متوسط می‌آیند. اگر مشکلی در شنیدن رادیو از طریق وب‌سایت دارید، لطفاً به این بخش مراجعه کنید.
پیوندهاصدای آمريکا


مطالب بهمنی...
ما را در سایت مطالب بهمنی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار bahmani بازدید : 147 تاريخ : جمعه 31 ارديبهشت 1395 ساعت: 15:21

موشه یعلون وزیر دفاع اسراییل روز جمعه اعلام کرد که از سمت خود استفعا کرده است. این استعفا پس از آن انجام شد که روز پنجشنبه بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسراییل برای پیشبرد دولت ائتلافی، تصمیم به تغییر وزیر دفاع گرفت.

موشه یعلون در یک پیام توییتری اعلام کرده است که در « پی اقدامات تازه نخست وزیر و مسایل اخیر و به دلیل عدم اعتماد به آقای نتانیاهو، از دولت و همچنین پارلمان استعفا کرده و برای مدتی از فعالیت سیاسی کناره گیری می‌‌کند».

بنیامین نتانیاهو روز پنجشنبه سمت وزارت دفاع را به آویگدور لیبرمن سیاستمدار تندروی اسراییلی پیشنهاد داده بود. آقای لیبرمن در دولت کنونی نتانیاهو، از بعد از انتخابات ۱۴ ماه پیش، در موضع اپوزیسیون قرار گرفته بود.

مطالب بهمنی...
ما را در سایت مطالب بهمنی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار bahmani بازدید : 123 تاريخ : جمعه 31 ارديبهشت 1395 ساعت: 14:17

رییس جمهوری تازه تایوان روز جمعه از تمایل به «گفتگوی مثبت» با چین سخن گفت و افزود تایوان نقشی مسئولانه در حفظ صلح و ثبات بین دو کشور ایفا خواهد کرد.

تسای اینگ ون که اولین رییس جمهور زن تایوان است دراینباره افزود که دولتهای چین و تایوان « باید بار گذشته را کنار گذاشته و برای منفعت مردم گفتمانی مثبت را آغاز کنند».

خانم تسای و حزب پیشروان دمکراتیک بر خلاف دولت پیشین تایوان، از رویکرد «یک چین» پکن حمایت نمی‌کنند.

چین و تایوان در سال ۱۹۴۹ میلادی از هم جدا شدند اما پکن همچنان تایوان را بخشی از خاک خود می‌داند.

مطالب بهمنی...
ما را در سایت مطالب بهمنی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار bahmani بازدید : 134 تاريخ : جمعه 31 ارديبهشت 1395 ساعت: 14:17

هیلاری کلینتون نامزد انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا می گوید دونالد ترامپ رقیبش از حزب جمهوری خواه ، «تهدیدی برای دمکراسی است و صلاحیت هدایت کشور را ندارد».

خانم کلینتون که روز پنجشنبه با شبکه خبری سی‌ان‌ان گفتگو می‌کرد دراین‌باره گفت او «به این نتیجه رسیده است که دونالد ترامپ صلاحیت ریاست جمهوری آمریکا » را ندارد. هیلاری کلینتون همچنین صلاحیت آقای ترامپ را برای روبرو شدن با چالش‌های سیاست خارجی زیر سوال برد و گفت این نامزد جمهوری‌خواه اظهارات «غیرمسئولانه و خطرناکی» مطرح می کند.

خانم کلینتون  افزود که اظهارات دونالد ترامپ درباره مسلمانان، تلاش واشنگتن برای کار با دولت‌های خاورمیانه  برای مبارزه با تروریسم را تحت الشعاع قرار می دهد.

دونالد ترامپ که حملات سنگینی علیه کلینتون مطرح کرده بود، هنوز به این اظهارات اخیر او واکنش نشان نداده‌است.

مطالب بهمنی...
ما را در سایت مطالب بهمنی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار bahmani بازدید : 141 تاريخ : جمعه 31 ارديبهشت 1395 ساعت: 14:17

چگونه بشنوید

رادیو اروپا آزاد/رادیو آزادی، به ۲۸ زبان مختلف، از جمله فارسی، برنامه پخش می‌کند. بیشتر این برنامه‌ها روی امواج FM و متوسط (MW) در کشورهای منطقه قابل شنیدن هستند و در ایران که امکان پخش برنامه‌ها بر امواج FM نیست، امواج کوتاه به یاری امواج متوسط می‌آیند. اگر مشکلی در شنیدن رادیو از طریق وب‌سایت دارید، لطفاً به این بخش مراجعه کنید.
پیوندهاصدای آمريکا


مطالب بهمنی...
ما را در سایت مطالب بهمنی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار bahmani بازدید : 145 تاريخ : جمعه 31 ارديبهشت 1395 ساعت: 13:02